16 januari 2014

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Gemeenteraad 6 januari 2014 – Arno Janzen

Floriade 2012: meedoen met de grote jongens…

De Floriade is een begrip in Nederland. Het geeft uitstraling en internationale bekendheid. Maar de keerzijde is ook alom bekend:  het sluit altijd met financieel verlies.  Zo en niet anders is de werkelijkheid in Noord-Limburg. De gemeenteraden waren allen enthousiast toen het initiatief genomen is vooral onder regie van de gemeente Venlo. We zouden het allemaal anders, beter en financieel haalbaar doen. Ook de gemeenteraad van Gennep liet zich overtuigen door alle mooie verhalen en vergezichten. Het zou uitstraling geven, voor menig ondernemer meer omzet en bekendheid.

De eerste conclusie is dus dat we willens en wetens ingestapt zijn en met de grote jongens en verhalen wilden meedoen. Dat mogen we ons als Raad dus aanrekenen. Les 1 is dan ook dat we meer kritisch vermogen moeten tonen bij grote verhalen en roze-kasteelachtige perspectieven. Het onderzoek van de commissie Hendriks dat de raad nu moet vaststellen, constateert de PvdA-fractie, is een uitstekend en volledig onderzoek. Op de drie aspecten: besturingsmodel, informatievoorziening en onderlinge samenwerking , geeft het voldoende inzicht en aanknopingspunten voor evaluatie.

Over de feiten kunnen wij kort zijn: het zou druppelen in Gennep als het in Venlo zou regenen aan revenuen. Het feit ligt er dat het druppelen in Gennep nihil is geweest. De uitstraling tot in het noordelijke puntje van de provincie, is minimaal. Het evenement werd door de bezoekers hogelijk gewaardeerd. Er waren vele kaartjes in omloop met reductie of gratis toegang vanwege “belangrijk netwerk”.  Kruiwagens vol dus van bevriende bezoekers met gratis toegang. Er is een tekort. Dus we dokken allemaal bij aan het exploitatieverlies. Gennep heeft het grotendeels door voorzieningen geregeld, maar een staartje is nog te verwachten. Het bekende financiële plaatje laat niets anders zien bij deze Floriade. We zijn niet beter gebleken.

Les 2 is dan ook: we leren niet snel van eerder gemaakte inschattingen en fouten. Daar is meer voor nodig. En wat is er dan meer nodig?

Dat blijkt overduidelijk uit het rapport-Hendriks. Het schort aan bestuurlijke kracht, inzicht en kritisch vermogen.  Tijdens het proces dat moest leiden tot een Floriade en vooral de organisatorische en verantwoordelijkheidsverdeling, zijn kritische opmerkingen gemaakt over het complexe gebouw van verantwoordelijkheden. BV’s, Raden van Commissarissen, stichtingsbesturen, portefeuillehoudersoverleggen. Vastgelegd in ingewikkelde schema’s en afbakeningspapieren. Dit heeft zich ten volle uitbetaald. Uitbetaald wel te verstaan in onduidelijkheden, onvolledige informatievoorziening, ondoorzichtige procedures, en natuurlijk juridisch gekrakeel. Een te vaak geconstateerd falen op bestuurlijk vlak. De complexe structuur staat ook haaks op wat een gemeente moet kenmerken, namelijk democratisch gehalte, kritisch omgaan met gemeenschapsgelden.

Die derde les is hard: we moeten als Raad niet meer instappen in projecten die democratisch rammelen. En vooral de uiterste voorzichtigheid bij besteding van gemeenschapsgeld in commerciële of semi-commerciële allianties.

De kritiekpunten uit het rapport, die de PvdA-fractie overneemt en waarvan wij vinden dat die ter harte genomen moeten worden, hebben vooral betrekking op het bestuurlijk handelen. De bestuurders van de gemeente Gennep, moeten wij constateren, zijn te licht geweest voor deze opdracht, meedoen in een constructie en participatie van de Floriade 2012. Onze bestuurders konden niet meedoen met de grote jongens. De wethouder heeft op vragen van de PvdA in de commissie van 16 december 2013 haar best gedaan en naar eer en geweten gehandeld en geantwoord. Ook zij is daarin te licht bevonden vinden wij. Er stonden krachtpatsers tegenover haar.

De achilleshiel zit voor een belangrijk deel – naar de mening van de fractie bij de voorzitter van het college van B&W en voorzitter van de Raad. Als hoeder van de gemeentewet is aan hem een bijzondere taak gegeven, namelijk bewaken maar zeker beschermen van de verantwoordingsplicht van collegeleden aan de Raad van een gemeente. Het volledig en juist informeren van de gemeenteraad raakt de lokale democratie in het hart. Het gehalte bewaken en zonodig daarop interveniëren om democratische verantwoordelijkheid maximaal te waarborgen, dient op die plaats tot uiting te komen. Dat had beter en sterker gekund. Laat dat de belangrijkste les zijn.

Het “meedoen met de grote jongens” is niet gelukt. Dat ligt niet alleen aan de Floriade 2012, dat had bij elk groot project kunnen gebeuren. Op de schaal van de gemeente Gennep betekent het: meedoen en participeren op de schaal van de gemeente die we aankunnenin bestuurlijk opzicht en dit geldt voor gemeenteraad en college van B&W. Onze eigen kracht kennen en ernaar handelen is een deugd en toont realiteitszin.