Door Luc Brouwers op 3 februari 2016

Brandweermensen centraal!

Naar aanleiding van de blijvende ontwikkelingen in de Veiligheidsregio Limburg-Noord hebben veertien afdelingen van de Partij van de Arbeid en de Provinciale Statenfractie vragen gesteld aan de verschillende college’s van Burgemeester en Wethouders en Gedeputeerde Staten. De afdelingen vragen de colleges of die het beeld herkennen dat een groot deel van de vrijwilligers is gestopt of dit overweegt en of de vrijwilligers de reorganisatie als negatief ervaren? Tevens wordt gevraagd of het ook voor deze veiligheidsregio geldt dat een groot deel van de vrijwilligers vindt dat de veiligheid die de brandweer aan burgers biedt is afgenomen?

De PvdA afdelingen van Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray, Weert en de PvdA Provinciale Statenfractie vinden het belangrijk om, in aanvulling op het lopende besluitvormingsproces, aandacht te blijven vragen voor de inspraak van het brandweerpersoneel, zowel vrijwillig als beroeps. Daarnaast vragen de fracties aandacht voor het werven van nieuwe en het behoud van de huidige vrijwilligers en de motivatie van bijvoorbeeld de werkgevers van vrijwilligers.

Luc Brouwers, fractievoorzitter PvdA Gennep: “Het succes van goede brandweerzorg ligt niet op kantoor in een centraal georganiseerde veiligheidsregio, maar in een faciliterende veiligheidsregio met gemotiveerde korpsen in de kazernes”.

Schriftelijke vragen zorgen brandweerpersoneel veiligheidsregio Limburg-noord

In de afgelopen periode heeft de PvdA Gennep, ondanks dat we maar met één zetel als oppositiepartij in de raad waren vertegenwoordigd, toch vaak het verschil kunnen maken. Daarbij hebben we niet alleen gekeken naar de mooie beleidsstukken zoals die door het college werden geproduceerd, maar keken wij vooral naar het resultaat hiervan. In gesprekken

Meer over Luc Brouwers