Door op 14 augustus 2013

Fietstocht door Spanje in crisistijd

Veel PvdA-ers genieten van de zomer in binnen- of buitenland. Theo Kersten, fractievoorzitter van de PvdA in Gennep, maakte een fietstocht van 800 kilometer door het door de crisis getroffen Spanje. Wat is hem opgevallen en wat kan Europa doen?

De binnenlanden van de regio’s Murcia en Andalusië zijn prachtig om met de fiets door te toeren en te verkennen. Persoonlijk hoopte ik met veel mensen in gesprek te komen. Wat mijn fietsmaat Riny en ik merkten was dat weinig mensen een tweede taal beheersen. Via een vertaler geïnstalleerd op onze mobieltjes was communiceren aardig te doen. Wij kunnen niets anders dan constateren dat de Spanjaarden zeer vriendelijk en gastvrij zijn. Hulp bij het zoeken op onze route kregen we van de politie, jongeren, oudere mensen. Het gebeurde zelfs dat men met de auto vooruit reed om ons op het goede punt te zetten. Altijd werd deze vriendelijkheid met een handdruk bezegeld.

Ook in Spanje zijn de mensen volop met de wereldwijde crisis bezig. Allereerst zijn ze net zo als wij boos op mensen die in hun ogen nog steeds de crisis veroorzaken. Ook daar heeft men weinig op met de bonuscultuur. Een hoteleigenaar in Lorca vertelde een voorstander te zijn van een wereldwijd verbod op bonussen. Een goed salaris zou wat hem betreft voldoende moeten en kunnen zijn.

Er zijn veel jongeren in Spanje werkloos. In de dorpjes hoog in de bergen zie je ze nauwelijks. In de steden echter weer wel. Veel van de jeugdwerkloosheid wordt binnen de families opgelost. Iedereen doet het met wat minder. Pratend met een stel jonge mensen in een Spaans bruin café valt op dat iedereen graag wil werken. Ook als dat ander werk is dan waar men voor opgeleid is. Deze jonge mensen waren de Engelse taal behoorlijk machtig. Van deze jongeren vernamen wij dat het leren van een tweede taal en zeker Engels niet echt belangrijk wordt gevonden in Spanje. Het niveau schijnt ook schrikbarend laag te zijn.

Ik ben ervan overtuigd geraakt dat in Europa door Brussel meer gedaan zou moeten worden aan sociaal investeren. Met sociaal investeren bedoel ik investeren in onderwijs en cultuur. Dus ook kennis en kunde. Laten we ook hierin eerlijk delen. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dit ingrediënten zijn waar we met z’n allen beter van worden. Misschien niet meteen in geld maar wel in begrip voor elkaar.

Gedurende al mijn reizen door Europa met gezin of vrienden merk ik dat je ver komt met een open en belangstellende houding. Ik hou van Europa omdat de mensen zo verschillend zijn. Voor mij een waarborg dat het nooit saai zal zijn. Het idee dat we samensmelten tot een universeel blok moeten we laten varen. Het zou ook niet leuk zijn. Voor mijn kinderen was reizen door Europa altijd voer voor spreekbeurten en opstellen. Het nazoeken op internet van zaken die we tegen kwamen op vakantie vergrootte ook de napret van deze vakanties.

Kortom, ik pleit voor een sociaal, eerlijk, eigen identiteit behoudend Europa. Maar ook voor een Europa waar duidelijkheid regeert en voor profiteurs geen plek is. Laten we gaan voor een Europa waar we in plaats van pessimisme en onmogelijkheden, optimisme en mogelijkheden belangrijk vinden.

IMAG0515Wil je ook een politiek getinte vakantie impressie met ons delen? Stuur je blog van maximaal 500 woorden naar is@pvda.nl.