11 maart 2014

Jongeren samen sterk en sociaal in Gennep

Een van de jongeren die aansluiting vindt bij PvdA Gennep is Reno Luang. Hij concentreert zich voor zijn studie momenteel op zorg voor ouderen en is daarnaast erg betrokken bij wat er in Gennep leeft en speelt. In een gesprek stelt Reno kritische vragen aan lijsttrekker Theo Kersten.

Van Theo wil hij graag weten wat hij van hangjongeren vindt. Met een brede lach antwoordt Theo dat hij zelf ook een hangjongere is geweest. “Jongeren zoeken vaak een plek waar ze samen kunnen zijn en op zoek gaan naar hun eigen identiteit en verbinding. Als dit ergens buiten gebeurt op een plek die daar eigenlijk niet voor bestemd is dan noemen we ze al ‘hangjongeren’. Zolang ze geen rommel maken, is het positief dat een groep een plek heeft om samen te zijn”, vervolgt hij serieus. Hij stelt dat begrip voor elkaar belangrijk is en dat het daarvoor nodig is dat je mét elkaar praat, in plaats van over elkaar.

Op de vraag wat Reno belangrijk vindt voor Gennep geeft Reno aan dat het voor jongeren aantrekkelijk moet zijn om hier te blijven wonen. Bijvoorbeeld doordat het openbaar vervoer goed aansluit op de treinverbindingen, dat er goede opleidingen blijven en er voldoende werkgelegenheid is. En het liefst natuurlijk ook dat er wat te beleven is op uitgaansgebied. Volgens Theo zijn dit speerpunten van de PvdA. “We maken ons hard voor het OV, opleidingen en werk. Daar dragen we zelf ons steentje aan bij door jongeren ervaring bij ons op te laten doen en te helpen bij scripties.” Het liefst zou hij ook toezeggen dat PvdA zich inzet voor een treinverbinding náár Gennep. Maar daarvan zegt Theo: “Dat is alleen verantwoord in een tijd dat het financieel goed gaat.”

Wanneer ze het over het nieuwe alcoholbeleid voor 18+ krijgen, vraagt Reno zich af of het wel zin heeft omdat volgens hem de 16- en 17-jarigen toch alcohol weten te bemachtigen als ze willen. Theo weet uit eigen ervaring als kinderverpleegkundige hoe schadelijk het kan zijn en is vóór de nieuwe regel. Hij vindt het een kans voor ouders om met hun kind in gesprek te gaan over alcoholgebruik. Het Centrum voor Jeugd en Gezin kan hier ook een belangrijke adviesrol in spelen. “Wat dat betreft is de decentralisatie van jeugdzorg zeker een voordeel. Want hier weten we beter waar behoefte aan is dan in Den Haag.”

gennep.pvda.nl