Door op 8 november 2013

Met jongeren naar Den Haag.

Jongeren en Politiek is een van de vaste onderdelen in het lesprogramma voor de MAVO 3e klas van het Elzendaal College Gennep. De fractie van de PvdA Gennep werkt er altijd met een warm rood hart aan mee. 5 april jongstleden was Selcuk Oztürk (Tweede Kamerlid PvdA) in gesprek met de jongeren van het Elzendaal College van Gennep. Aan het einde van het gesprek nodigde hij ze uit voor een lunch in de Tweede Kamer. Voor de fractie van de PvdA Gennep reden om spontaan de organisatie hiervoor op zich te nemen. Waar wij dachten dat dit bezoek nog wel voor de zomervakantie plaats zou kunnen vinden kwamen we bedrogen uit. Van een grote groep mensen (31 jongeren, 10 begeleiders) werd t.a.v. van veiligheidsmaatregelen wel het een en ander verwacht van ons. Ook bleek door drukte een datum op korte termijn niet mogelijk. In overleg met de PvdA Tweede Kamer fractie werd besloten om 31 oktober het bezoek te laten plaatsvinden. Achteraf gezien was dit ook prima. Het bezoek kon daardoor ook goed worden voorbereid. Het is ook uiteindelijk een project van de PvdA in z’n geheel geworden. (PvdA Gennep, Limburg en Tweede Kamer)
Met veel plezier hebben Lia Roefs en Theo Kersten de voorbereiding met de jongeren van inmiddels de 4e klas MAVO gedaan. Na twee lesuren (afgestaan door de mentor)was het resultaat 30 prachtige vragen. Door deze vragen kregen we (totale PvdA) een mooi beeld van wat er leeft bij jongeren op deze leeftijd en in de laatste klas van het VMBO.
In Den Haag werd ons ook verteld dat men de vragen ter bespreking in het fractieoverleg op de agenda had gezet. Ze gaan gebruikt worden door de Tweede Kamerleden van de PvdA ter voorbereiding op werkbezoeken aan VMBO scholen.
Voor Lia Roefs heeft dit totale gebeuren ook iets moois opgeleverd. Als Statenlid voor de PvdA houdt zij zich bezig met de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer in Limburg. Zij vroeg naar de wensen van de leerlingen. Natuurlijk werd de ov-jaarkaart voor MBO-ers genoemd, maar ook: Wi-Fi, wc’s, rolstoeltoegankelijk, speciale plaatsen voor ouderen voorin de bus, betere informatievoorziening, goedkopere dagkaarten en gezinskaarten, een bus vanuit Ven Zelderheide.   Lia neemt dit mee in haar overwegingen voor deze nieuwe concessie.
31 oktober was het dan zover. Om 9 uur vertrok de bus richting Den Haag.
Iedereen had er vreselijk veel zin in. In Den Haag aangekomen moest er eerst gezorgd worden voor een aantal mensen die nodig naar de WC moesten. In de bus was er geen gelegenheid. Bij het eerste het beste Chinese restaurant gingen er zo’n 30 mensen naar het toilet. Hierna gingen we op weg naar de binnenstad en Tweede Kamer. Hier aangekomen heeft Lia laten zien in waar zij gedurende haar periode als Tweede Kamerlid  gewerkt  en gewoond heeft.
In de Tweede Kamer, ingang Plein, moesten we ons melden. Hier moest de gehele lijst met namen worden gecheckt. Hilarisch was het feit dat Theo Kersten zijn bril niet bij zich had en dus de namen niet kon lezen. Meneer van de Heuvel, met bril nam dit toen over. Uiteindelijk zijn we toen in het restaurant van de Tweede Kamer beland. Hier stonden de tafels al gedekt. De tomatensoep en kroket met brood vond men het lekkerst. Selcuk is om de beurt aan elke tafel gaan zitten en in gesprek gegaan met de jongeren. Het gesprek ging vooral over een actueel thema, het Zwarte Pieten gedoe. Tijdens de lunch hebben de jongeren ook nog Emile Roemer ontmoet en een hand gegeven.
Na de lunch werden we verwacht op de Hofweg 1 bij de organisatie Pro Demos. Zij hadden een prachtig programma in elkaar gezet, genaamd Politiek in Vogelvlucht. Via het ingebouwde spelelement werd een kennis kwis over politiek gedaan. Aan het enthousiast meedoen was te zien dat deze manier van les in politiek krijgen goed beviel. Ook de begeleiders deden enthousiast mee met voorzeggen. Na dit spelonderdeel volgde een rondleiding door de Ridderzaal, Tweede Kamer en het Binnenhof. De Ridderzaal, pas nog gebruikt voor de inhuldiging van Koning Willem Alexander vond men in werkelijkheid kleiner ogen. Maar wel erg mooi. Voordat we naar de publieke tribune mochten moest een ieder de riem afdoen, mobieltjes inleveren etc. Deze werden opgeborgen in een grote mand die achter slot en grendel ging. Een aantal vond het niet leuk dit in te leveren. Wel te begrijpen. In de Tweede Kamer was een debat over onderwijs bezig. Conclusie na 20 minuten van de jeugd: ze praten veel te lang en luisteren niet naar wat er gezegd wordt.. Op het Binnenhof aangekomen werd er nog een spelonderdeel gedaan. Hier was men snel klaar mee. Volgens Lindey van Pro Demos was dit altijd snel klaar. Rond 16.15 uur waren we klaar. Hierna had men weer honger van al het gesjouw. Door de jeugd werd de vlakbij aanwezige McDonalds bezocht. Door de begeleiding werd het café Dudok bezocht.
Rond 17.30 uur vertrok de bus weer richting huiswaarts. Vanwege wegomleggingen in Den Haag koste het wel even tijd om de stad uit te komen.
Tijdens de busreis naar huis is er nog volop gekletst over hobby’s, muziekkeuze etc. Opvallend was dat men muziek die ook wij leuk vinden (TOTO met Africa bv.)leuk vindt.

Ons doel van deze dag om te laten zien dat politiek niet altijd saai is en er toe doet hopen we door middel van dit bezoek enigszins bereikt te hebben.
Wij, de PvdA fracties van Gennep, Limburg en Tweede Kamer hebben genoten van deze dag. Wij ontmoeten erg graag jongeren. Deze dag heeft ertoe bijgedragen dat we een beter beeld hebben gekregen van wat er bij jongeren in deze leeftijdscategorie leeft.
De PvdA in zijn geheel wil de meisjes en de jongens en leerkrachten van het Elzendaal College Gennep hartelijk bedanken voor deze mooie dag.

Zie ook (bron: Maas&Niersbode): elzendaalcollegebezoekttweedekamer

Namens de PvdA