Door Luc Brouwers op 26 mei 2015

Wat doen we met het belastingkantoor?

Sinds vorige herfst zingt het rond: met het Belastingkantoor gaat iets gebeuren. Het staat al ruim zes maanden op de makelaarssite Funda.nl te koop voor zeven ton. Een paar maanden geleden kreeg de toneelvereniging Matigheid en Genoegen te horen dat ze voor eind februari jl. hun toneelkleren in veiligheid moesten brengen. Er is een zesde(!) supermarkt in Gennep op komst. Lidl zou het pand willen kopen en slopen. Er is al een omgevingsvergunning aangevraagd bij de gemeente.

Het gebouw waar vroeger de Belastingdienst was gehuisvest, is gebouwd in 1970. Het is, daar twijfelt bijna niemand aan, niet het mooiste pand in Gennep. Maar de PvdA­-fractie in de Gennepse gemeenteraad vindt, dat er wel creatiever oplossingen voor zijn te bedenken dan sloop en nieuwbouw. Na 45 jaar is het gebouw qua constructie nog lang niet op – het zou best nog vijftien jaar mee kunnen. Juist in die jaren is er in Gennep nog behoefte aan betaalbare woonruimte voor één­- en tweepersoonshuishoudens. Immers, ondanks de nu al krimpende bevolking zal het aantal huishoudens in onze gemeente tot 2028 nog oplopen. Dat komt omdat steeds meer mensen alleen of met z’n tweeën willen wonen. En waar kun je dat beter doen dan in het hartje van Gennep?

Het zou de huidige eigenaar van het Belastingkantoor, de woningbouwcorporatie Mooiland- Maasland, sieren als ze een dergelijk plan zou ontwikkelen. Behalve kantoor/winkel heeft het pand als tweede bestemming: wonen. Op vier keer 400 m2 moet het toch mogelijk zijn 12 à 16 appartementen te realiseren, zou je zeggen. Dat is altijd beter dan nu slopen en er een zesde supermarkt in te vestigen. En rond 2030 zien we dan weer verder wat er met het Belastingkantoor mogelijk is.

In de afgelopen periode heeft de PvdA Gennep, ondanks dat we maar met één zetel als oppositiepartij in de raad waren vertegenwoordigd, toch vaak het verschil kunnen maken. Daarbij hebben we niet alleen gekeken naar de mooie beleidsstukken zoals die door het college werden geproduceerd, maar keken wij vooral naar het resultaat hiervan. In gesprekken

Meer over Luc Brouwers